søndag 29. mars 2015

Grytelapper til Påske

Til og med heklenålen min er påskegul gitt. :)
Etter en lang vinter er det deilig at dagene nå begynner å bli lengre og at sola viser seg igjen for oss her nord. Og skulle sola skjule seg bak skyer i påska er det jo bare å ta frem deilig mykt bomullsgarn i solens farger og hekle i vei i påvente av bedre vær.
Jeg har laget to par grytekluter i år. Ett i lysegult og ett i en flott solgul nyanse.

Solens farger.
Dette gjorde jeg:
La opp 40 luftmasker på begge parene og brukte pinnestr. 3.0.
Heklet så grytelappene med fastmasker til de var like høye som de var brede.
På det ene paret brukte jeg hvitt som kontrast rundt. Heklet da først 2 rader med fastmasker rundt lappene først og økte 1 maske i hvert hjørne. Deretter heklet jeg en picot-kant helt ytterst.
På de guleste grytelappene lot jeg være å hekle to runder rundt og brukte samme farge på picot-         kanten som på resten av lappene.

Fordi garntykkelsen var forskjellig ble lappene ganske så ulike i størrelsen når de var ferdig, noe jeg bare synes er fint. Er litt artig å variere litt. Bruk gjerne restegarn.

Nå kan påsken bare komme.
Ikke glem at garnet bør være i bomull når du hekler grytekluter da de ikke brenner seg så lett som andre syntetiske garnkvaliteter når de kommer i kontakt med varme. Ull brukes heller ikke da det reker. Ikke noe særlig med dyrehår i maten. Bomullsgarnet blitt tett og fint når du hekler fastmasker med det. Greit å ikke brenne fingrene så dette er store praktiske grytekluter som er ment til hverdagsbruk.

Riktig God Påske!





1 kommentar: